skip to Main Content

اصطلاحات مربوط به مشخصات یک هارد دیسک

تا کنون ممکن است اطلاعاتی درباره اصطلاحات مربوط به هارد داشته باشید ولی تعریف دقیق آنها را ندانید . آشنایی با این اصطلاحات در هنگام خرید یک هارد یا رویارویی با یک هارد که روی یک سیستم بسته شده است می تواند به شما کمک شایانی کند.
ظرفيت :(Capacity) ممکن است ظرفیت هارد که در مشخصات هارد آمده است شما را به اشتباه بیندازد. معمولا کارخانه های تولید کننده هارددرايو، یک مگابايت رابصورت تقریب، یک ميليون بايت تعريف می كنند در حالی كه مقدار واقعی یک مگا بایت برابر ۱۰۴۸۵۷۶ بايت است . فرض كنيد كه يك درايو ۷۵ گيگابايتی خريده اید، حالا اگر يک مگابايت را ۱۰۴۸۵۷۶ در نظر بگیرید ، هارد درايو ۷۵ گيگابايتی شما در حدود۷۲ گيگابايت می شود با اين همه چون هيچ وقت از تمام فضای هاردديسكتان استفاده نمی كنيد ، چندان متوجه اين موضوع نمی شوید .
حجم بافر :(Buffer Size) بخشی از حافظه اصلی يا حافظه پنهان (Cache) كه برای ذخيره اطلاعات تازه خوانده شده يا ذخيره موقت داده هايی كه در حال نوشته شدن روی ديسك هستند ، مورد استفاده قرار می گيرد .یک بافر ۲ مگابايتی مطمئنا از يك بافر ۵۱۲ كيلوبايتی كارآمدتر است اما كاهش مراجعات مكرر به هاردديسك كه سبب كاهش سرعت می شه ، اين اختلاف را حقيقتاً بی اهميت می کند . شما قطعا خواهان درايوی بدون بافر نيستيد، اما اكثر مردم متوجه نمی شوند كه با افزايش حجم بافر به بيش از ۵۱۲ كيلوبايت، چه كارايی ويژه ای بدست می آيد .گرچه در زمان كار سرورها بافرهايی با ظرفیت بالا موثر هستند و به كار می روند .
سرعت چرخش محور :(Spindle Speed) اكنون به توضيح مشخصاتی می پردازيم كه اگه عامل سرعت برای شما پراهميته ، كاربردی و راه گشا خواهند بود .اين مقدار، سرعت گردش پلترهای ديسك را كه به یک محور يا دسته متصل می شوند بيان می کند و با واحد دور در دقيقه (rpm) اندازه گيری می شه . سرعت اكثر هارددرايوهای موجود، در محدوده ۵۴۰۰rpm تا۱۵۰۰۰ rpm و با كارايی متوسط يك درايو IDE با سرعت چرخش ۷۲۰۰rpm است . سرعت چرخش محور درايو و تراكم ناحيه ای ، از مهمترين ويژگيهايی هستند كه بايد آنها را بدانيد چرا كه تركيب اين دو، شكل دهنده مشخصه های اصلی درايو هستند .سرعت چرخش بالاتر، معمولا و نه هميشه باعث عملكرد سريعتر درايو می شود . به عبارتی در يك زمان معين، درايوی با سرعت چرخش بالا و تراكم ناحيه ای پايين، دارای خروجی و توان كمتری نسبت به درايوی با سرعت چرخش پايين و تراكم ناحيه ای بالا در بعضی موارده . طبق ويژگيهای مقرر و معين مدلهای فعلی تحت فروش، شما می بايست همواره يك درايو ۷۲۰۰rpm (هارد پلاس یا دور بالا) را در مقابل ۵۴۰۰rpm انتخاب کنيد .

زمان جستجو :(Seek Time) اين زمان برحسب ميلی ثانيه اندازه گيری و معمولا به طور ميانگين بيان می شود . زمان جستجو مشخص می کند كه چه مدت زمان طول می كشه تا هد خواندن درايو بر روی پلترها صفحه های داخل هارد درايو و محل اصلی ذخيره اطلاعات عقب و جلو رفته و اطلاعات درايو رو خوانده يا ذخيره کند . اين زمان عامل مهمی در تعيين سرعت عملكرد هارددرايو است. البته اكثر هاردديسكهای پيشرفته كه به درايوهای ۷۲۰۰ دور در دقيقه ای (rpm) مجهز هستند ، زمان جستوجوی مشابه هم دارند .زمان جست و جوی همه ی آنها در محدوده زمانی ۹ ميلی ثانيه قرار داشته و اختلاف زمان جست وجوی ۸/۵ ميلی ثانيه و۹ميلی ثانيه قابل چشم پوشيه . تا زمانی كه از يك هاردديسك فوق العاده سريع با زمان جستجوی ۵ ميلی ثانيه سرعت (اغلب هارددرايوهای )Seagate X15 استفاده نكنيد ، هرگز متوجه تفاوت محسوس بين اين هاردديسكها نمی شوید .
رابط :(Interface) هيچ وقت فريب برچسبهايی با مضمون سرعت انتقال ۱۰۰ مگابايت در ثانيه را نخوريد چون يه درايو ATA/100درحقيقت می تواند انتقالهايی با سرعت ۱۰۰ مگابايت در ثانيه رو مديريت کند و شما هرگز حين كار عملی با اون ، چنين سرعتی رو تجربه نمی كنید . مشكل اينجاست كه سيستم درونی حتی سريعترين هارددرايوهای IDE توانايی انتقال داده ها با چنين سرعتی رو ندارد. درحقيقت هيچ کدوم از درايوهای ATA/100 موجود در بازار، در اوج عمليات خود حتی به سرعت انتقال ۵۰ مگابايت در ثانيه هم نمی رسن . اين حرف به اين معنا نيست كه شما نبايد رابط ATA/100 بخريد، چرا كه گذشته از تمام اين حرفها، اين فناوری، سريعترين فناوری موجوده . شما می بايست همواره از مادربوردهايی كه از ATA/100 پشتيبانی می كنند، استفاده كنيد چون تا زمان از رده خارج شدن درايوهای IDE نسبتا قديمی به اين پشتيبانی، نياز داريد.
تراكم ناحيه ای :(Areal Density) اين عدد، مقدار داده قابل ذخيره روی يك اينچ مربع از سطح مغناطيسی پلتر را معين می کند . هرچه كه شما داده ها را نزديكتر به هم قرار دهيد، تراكم ناحيه ای بيشتری داريد .تراكم ناحيه ای معمولا با واحد گيگابيت در اينچ مربع بيان می شه تراكمهای بالاتر معمولا نشاندهنده درايوهای سريعتر هستند. برای مثال، چنانچه تراكم ناحيه ای پلترديسك را دو برابر كنيد، هد درايو به منظور خواندن يا نوشتن يك مقدار داده يكسان روی پلتر، به تنها نصف حركت حالت قبل احتياج داره .افزايش تراكم ناحيه ای باعث كاهش حجم ظاهری پلتر درايو می شود كه آن هم به نوع خود، سبب افزايش بازدهی در جای ديگر، فرضا صرفه جويی در مصرف برق می شه .
نرخ انتقال مستمريا منظم :(Sustained Transfer Rate) اين نرخ بيان می کند كه هارددرايو با چه سرعتی می تواند يك فايل پيوسته را سرويس دهی کند و معمولا بر حسب گيگابايت در ثانيه بيان می شود . نرخ انتقال مستمر داده ، جزو مهمترين ويژگيهای هارددرايو محسوب می شود اما اغلب پیش می آید که به صورت غلط ارائه شود . نرخ انتقال مستمر، سرعت هارددرايو رو در انتقال يك فايل حجيم كه به طور منظم و پشت سرهم روی سكتورهای ديسك قرار گرفته ، مشخص می كند اما چنانچه شما اغلب با فايلهای كوچكتری كه در سراسر ديسك پراكنده هستند ، كار می كنيد ، زمان جستجو ويژگی كاربردی تر و مهمتری است .

This Post Has 18 Comments

  1. با تشكر از مطالب بسيار مفيدي كه نوشته ايد
    ميخواستم بدانم در هنگام خريد هارد ديسك از كجا ميشود فهميد هارد چند مگ بافر است

  2. می خواستم بدونم از کجا بفهمم هارد دیسکم مشکل داره یا نه؟ آخه من لپ تاپ خریدم هارد دسکش صدایی شبیه (تک تک ) می داد بعد رفتم به یارو نشون دادم یارو گفت خرابه بهم یه دونه جدید داد لپ تاپ دوباره دومی هم خراب بود رفتم نشوش دادم یه دونه دیگه داد. الان هم خیلی م یعنی بعضی موقع ها صدا میده البته داید گوشتو بچسبو نی بش تا بشنوی حالا دارو دیوونه می شم نمی دونم چی کار کنم لطفا جواب منو زود بدین در ضمن مدل لپ تاپ من sony vaio cs 36 mj هست.با تشکر از وبلاگ خوبتون.

  3. سلاااااااااااااام ! میشه کمپیوتر را از ابتدا آموزش بدهید همینطور مرحله به مرحله ؟
    اگر خیر ، پس اگر امکانش هست سایتی را که شما سراغ دارید درین رابطه برای ما معرفی کنید لطفااااااااااااااااااااااااااااااا ً !

  4. از کجا بفهمیم که هاردمان یا هاردی که می خواهیم بخریم چند مگ بافر است؟

    2مگ بافر یا 4و16و32 مگ بافر است یا نه؟

  5. با سلام،
    ضمن تشکر از سایت مفیدتون میخواستم بدونم چطوری میزان بافر یک هارد رو از برچسبش میشه تشخیص داد؟ مرسی

  6. سلام
    ميخواستم ببينم در مورد انواع هارد درايو و قيمت اونا اطلاعاتي دارين؟
    ممنون ميشم برام بفرستين
    در ضمن وبلاگ خوبيم دارين

  7. سلام مي خواستم بدونم در مورد مايا سي دي آموزشي به درد بخور
    سراغ داريد يا نه؟تشكر وب لاگ خوبي دارين.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top