skip to Main Content

الگوریتم کبوتر گوگل

الگوریتم کبوتر گوگل به پرواز در آمد

در مطالب قبلی گفته بودیم که الگوریتم گوگل مرتب در حال بروز رسانی است و برخی از این تغییرات ممکن هست هیچ گاه منتشر نشود و دیگران از آن اطلاع نیابند.گوگل همواره در حال بهبود نتایج جستجوها است و در سال‌های اخیر با اسامی مختلفی مانند پاندای گوگل ، پنگوئن گوگل ، مرغ مگس‌خوار گوگل و … مواجه شده‌ایم.  گوگل الگوریتم بهینه‌ سازی جدیدش را با نام Pigeon یا کبوتر اعمال کرد.

اغلب تغییرات الگوریتم سئو برای آن است که سایت‌های متقلب و سایتهایی که از روشهای غیر طبیعی برای ارتقا رتبه استفاده می کنند  ، نتوانند به راحتی در نتایج اول گوگل قرار گیرند و فقط سایت‌ هایی که از دید بازدیدکنندگان واقعا مفید و مرتبط هستند بتوانند رتبه‌های اول جستجو را به خود اختصاص دهند.دلیل دیگر این تغییرات دقیق‌ تر کردن نتایج جستجو با توجه به کلید واژه موردنظر است.

الگوریتم کبوتر گوگل

تغییرات انجام شده در کبوتر گوگل

در الگوریتم  کبوتر، گوگل قصد دارد با تاکید و دقت بیشتری بر نتایج محلی متمرکز شود. شاید تا به حال دیده باشید که اگر کلمه کلیدی مورد نظر را از جاهای مختلف جستجو کنید نتایج جستجو یکسان نیستند. مثلا اگر از ایران کلیدواژه‌ای را جستجو کنید و سپس همان کلید  را با وی.پی.ان جستجو کنید نتایج متفاوتی دریافت می‌کنید. با توجه به حجم غیر قابل تصور سایت‌ها و مطالب آن‌ها، گوگل تصمیم گرفته که تا حد ممکن بر نتایج محلی و مرتبط متمرکز شود.

گردآوری جمعی از کبوتران به صورت خوشه ای متراکم موجب تسریع فرآیند جستجو شده و با توجه به قابلیت های توضیح داده شده در مورد این الگوریتم، افزایش سرعت نه تنها از کیفیت مطالب ارائه شده نکاسته بلکه دقت آن را نیز بیشتر کرده است.
زمانی که مطلبی در گوگل جستجو می شود به قفس داده ها (جایی که صفحات نتایج با سرعت بسیار زیادی بررسی می شوند) منتقل می شود.زمانی که نتیجه ی مرتبط با مطلب مورد جستجو توسط یکی از این کبوترها در خوشه ای یافت شود کبوتر آن را انتخاب کرده و به اصطلاح به آن نوک می زند. به ازای هر یک از این نوک زدن ها رتبه ی کبوتر (PigeonRank) صفحه ی مربوطه افزایش می یابد. صفحاتی که بیشترین نوک را به خود اختصاص داده اند در اول صفحه ی نتایج کاربر نمایش داده می شوند و صفحات با توجه به تعداد نوک زدن ها رتبه بندی می شوند.

هدف نهایی گوگل آن است که اگر شما از مشهد و محدوده میدان راهنمایی  کلمه کلیدی  «فست فود» را جستجو کردید، اولین نتیجه گوگل نزدیک‌ ترین فست فود به شما آقای لذیذ باشد!

البته فعلا در این چند روزی که این آلگوریتم ۲۰۱۴ بهینه‌ سازی گوگل آغاز شده، فقط نتایج جستجوی سایت‌های انگلیسی زبان کشور آمریکا بروز رسانی شده اند. هیچ اطلاعی در دست نیست که این تغییرات آزمایشی چقدر طول خواهد کشید تا این آلگوریتم بر تمام کشورها و زبان‌ها اعمال شود.

با توجه به این توضیحات هر چه  در سایت اطلاعات بیشتری درباره موقعیت جغرافیایی خود ارائه بدهید راحت‌ تر می‌توانید در اولین نتایج جستجوی محدوده خودتان قرار بگیرید ! پس اگر بازار هدف شما افراد داخل ایران است بهتر است از هاستی استفاده کنید که در ایران مستقر است (البته باید این را در نظر بگیرید که با توجه به بستر اینترنت ایران دسترسی به سایت شما از خارج از ایران با انتخاب هاستینگ ایرانی کند تر خواهد شد ) و همچنین در بخش «تماس با ما» به کمک Google map و ابزارهای دیگر موقعیت خودتان را مشخص کنید. همچنین دامنه .ir با اینکه محدودیت‌هایی از جمله عدم امکان استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز ایجاد می‌کند ولی باعث می‌شود در نتایج جستجو در داخل ایران در رتبه بالاتری قرار بگیرید.

الگوریتم کبوتر گوگل

اهمیت اطلاع از تغییرات الگوریتم های گوگل

این سوال پیش می آید که آیا لازم است مدام تغییرات تغییرات الگوریتم سئوی گوگل را بررسی کنیم و در سایت تغییراتی اعمال کنیم؟ آیا این کار زمان زیادی اشغال نمی‌کند؟ اگر شما یک متخصص سئو هستید و با این کار در ارتباط هستید بایستی برای دقت در ارائه خدمات سئو خودتان مرتب بروز باشد و حتی سایت های لاتین سئو را که به روز تر از سایت های ایرانی هستند دنبال نمایید.

اما اگر شما فقط یک مدیر سایت هستید و سایت شما کاملا تخصصی در موضوع خود  کار می‌کند و اگر واقعا مطالب مفید و ارزشمند تولید می‌کنید لزومی ندارد بیش از حد نگران تغییرات گوگل باشید. البته لازم است تا حدی با روند تغییرات هماهنگ شوید. مثلا با توجه به الگورتیم کبوتر، اگر کارتان کاملا محلی است با اعمال چند تغییر ساده می‌توانید در محل خود در اولین نتایج جستجو قرار بگیرید و موفق‌تر باشید.

اغلب تغییرات در آلگوریتم سئوی گوگل به صورت تجمعی است. یعنی اینطور نیست که گوگل الگوریتم خود را از پایه عوض کند بلکه مدام در حال بهبود کار خود است. بنابراین اگر در الگوریتم پاندا کیفیت محتوا و مقالات و مطالب سایت اهمیت بیشتر پیدا کرد، این موضوع همچنان به قوت خود باقی است و با پدیدار شدن الگوریتم های جدیدتری مانند کبوتر اهمیت خود را از دست نمی‌دهد.

This Post Has One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top