skip to Main Content

تغییر فرمت پخش DVB-T صدا و سیما به MPEG4

 در این مطلب به سوال یکی از بازدیدکنندگان که به مطلب قبلی مربوط می شود جواب خواهم داد.
سوال : “با سلام
من یه کارت تی وی یو اس بی GIGABYTE GT-U8000-RH digital TV Tuner خریدم . قسمت دیجیتال اون تا چند روز پیش که صدا و سیما امواج DVB-t  را با انکدینگ mpeg2 پخش می کرد تصویر خوبی نشان می داد . ولی چند روزه که دیگه mpeg2 پخش نمی کنند و فقط با انکدینگ mpeg4  پخش می کنند و وقتی که کانال اسکن می کنم . کانالی که پیدا می کنه درسته ولی نه تصویر داره و نه صدا . می خواستم بگید که این قطعه دریافت امواج DVB-T با انکدینگ mpeg4 را ساپورت می کند و نرم افزاری غیر از Powercinema هست که امکان پخش تصاویر با این انکدینگ را داشته باشد یا نه این قطعه بصورت سخت افزاری این امواج را decode می کند و راهی برای دریافت آن نیست و باید قطعه ای دیگر بخرم .”

در جواب این دوستمون باید بگم که بله درسته . در بخش DVB-T صدا و سیما شروع به پخش شبکه خبر با انکدینگ MPEG4 نموده است. قبلا هر دو انکدینگ پخش می شد ولی در ابتدای سال ۸۷ شروع به پخش آزمایشی با  این فرمت نموده و فرمت MPEG2 دیگر پخش نمی شود. قطعه GIGABYTE GT-U8000-RH digital TV Tuner  امکان دریافت این فرمت را دارد ولی نرم افزار Powercinema و نرم افزارهای دیگر پخش تلویزیون دیجیتال در حال حاضر امکان پخش و به نمایش گذاشتن این فرمت را ندارند و طبق گفته شرکت گیگا بایت در آینده نزدیک شرکت Cyberlink قصد دارد این قابلیت را به نرم افزار Powercinema اضافه کند و در حال حاضر فقط از قسمت آنالوگ این قطعه می توانید استفاده کنید تا نرم افزارهای جدید تری که این فرمت را ساپورت می کنند وارد بازار شوند که مطمئنا بخش پشتیبانی گیگابایت این نرم افزار را به رایگان در اختیار خریداران خود قرار خواهد داد.
جالب اینکه صدا و سیما شروع به آزمایش سیستمی کرده که بسیار جدید است و شرکت های نرم افزاری بزرگی چون سایبرلینک هم هنوز از این سیستم پشتیبانی نمی کنند.
و از نکات جالب دیگر اینکه برای پیگیری سوال دوستمون با شرکت آواژنگ که گارانتی این قطعه را بر عهده گرفته است تماس گرفتم و مشکل را مطرح کردم و بعد از چند ساعت تماس گرفتند گفتند که ما این قطعه را نداریم لطفا قطعه خودتون را بیارید تحویل دهید تا ما مشکل را پی گیری کنیم. من هم در جواب گفتم قطعه سالم است و من فقط جواب این سوال فنی را می خواهم و تا ۴۸ ساعت بعد که با آنها تماس گرفتم گفتند هنوز به تایوان ایمیل نزدیم . در صورتی که خود من در تماس از طریق قسمت ساپورت سایت اصلی شرکت گیگا بایت جواب سوالم را گرفته بودم . باید باز هم گفت که گارانتی در ایران معنی ندارد.

این هم متن مکاتبات من با گیگابایت:

Question – 596768
From :  Shoghi  [ rayanpc at gmail.com ] Sent :  ۴/۲۱/۲۰۰۸ ۱۵:۵۸
Question :  Dear Sirs,
I have one U8000 Tv Tuner and Iran boardcating switched from mpeg2 to mpeg4 boradcasting of DVB-T . please let me know does it support recieve and encode mpeg4 format of DVB-T . and with which software can do that. By using powercinema It finds the channels but doesn`t show any thing .
Awaiting for your soonest reply
Regards
===============
Answer – 596768
Answer :  Dear Sir,

Thank you for your kindly mail and inquiry. About the issue you mentioned, after confirmation with related department, our Power Cinema software could not support mpeg4 feature. Cyberlink are trying to add this feature in the future. Sorry for the inconvenience.

Additionally, it seems none of TV playback program support mpeg4 feature at this stage.

===============
Question – 598182
From :  Shoghi [ rayanpc at gmail.com ] Sent :  ۴/۲۴/۲۰۰۸ ۱۴:۰۸
Question :  Dear Sirs,
Thanks for your prompt reply. Please let me know if I have a software that can recieve mpeg4 ,Does  U8000 support recieve it or it`s not compatible  with mpeg4 and I have to buy another device?
===============
Answer – 598182
Answer :
Dear Sir,

Thank you for your kindly mail again. About the question you mentioned, with proper playback program, you will able to watch mpeg4 content by GT-U8000-RH.

This Post Has 21 Comments

  1. سلام ببخشید این فرمت MPEG سخت افزاری هست یا نرم افزاری لطفا میشه راهنمایی کنید ممنون میشم ، و اگر سخت افزاری است آیا میشه قطعه رو گیر آورد

  2. سلام
    من یه کارت تی وی یو اس بی u7300 گیگا دارم
    شبکه های 1 نا قران رو با شبکه های رادیویی پخش می کنه اما شبکه های جدید رو مثل : ورزش ، پویا ، بازار ، شما و …. رو نمی گیره یعنی نه صدا داره نه تصویر فقط صدای جیر جیر میاد این شبکه ها رو میزنم .
    میشه لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم ؟
    با تشکر

    1. سلام. دوست عزیز شبکه های دیجیتال ایران روی دو فرکانس پخش می شود که در بعضی مناطق فرکانس دوم کمی ضعیف است و حتی بعضی اوقات در جستجوی خودکار هم پیدا نمی شود. شما ناچاراً باید از آنتن هوایی برای تقویت دریافت سیگنالها کمک بگیرید.

  3. سلام

    آیا با دستگاههای DVB-s که قبلا داشتیم می توانیم امواج DVB-T را مثلا در فرکانس 514MHz دریافت کرد .

    یعنی دستگاه DVB-T نخریم و از رسیور معمولی استفاده کنیم

  4. دوست عزيز من هم در نرم افزار Player اين مشكل را دارم آيا مشكل شما حل شد؟

    رايان كامپيوتر:

    بله دوست عزيز. با نسخه 6 نرم افزار پاور سينما كه در همين وبلاگ هست مشكل بر طرف شد.

  5. می خواستم بدونم آیا به این دستگاههای dvb-t صدا و سیما دیش نصب میشه آخه من 80هزار تومن یکی خریدم اگه می دونید جواب بدید.

  6. آیا به گیرنده ی DVB – T میتوان دیش وصل کرد.

    رايان كامپيوتر: خير . اگر منظورتون دريافت امواج ماهواره اي است . چون مواج DVB-T زميني پخش مي شود ارتباطي با ماهواره هاي هوايي ندارد و ديش تاثيري در دريات امواج ندارد.

  7. سلام
    از یکی از سایتهای ماهواره مطلبی دباره کارت ویژن پلاس شنیدم که با تغییر نرم افزاری میتواند سیستم پخش دیجیتالی کانلها که بر روی انتنهای معمولی دریافت میشه وفعلا داخل کشوربر روی دو شهر تهران واصفهان ساپورت میشه و در اینده نز دیک روی کل کشور{ کانالهای داخلی واستانی} ساپورت میکنه.
    سوال من اینه.
    ایا با کارت ویژن پلاس این کار عملی میباشد؟
    در صورت عملی شدن اموزش کامل وتصویری این مطلب را قرار دهید.

    با تشکر

  8. من یک ال سی دی توشیبا خریدم که خودش قابلیت دریافت تلویزیون دیجیتال رو داره. ونیازی به لوازم جانبی نداره در ضمن در کرج هم میتونید سیگنالهای دیجیتال رو دریافت کنید.

  9. سلام. همونطور که میدونید صدا و سیما اخیرا اعلام کرده تعداد 13 شبکه داخلی و استانی و رادیو رو بصورت دیجیتال پخش میکنه ، تو سایتها که چرخ میزدم دیدم تو سایت http://www.sonytehran.com یک دستگاه رسیور زمینی که نیازی به دیش و …… نداره با قابلیت دریافت تصاویر دیجیتال که مورد نیاز همه میشه (البته فعلا فقط در تهران) برای فروش گذاشته با قیمت 110000 تومان که بصورت نقد و اقساط میفروشه. طبق ادعای سایت مربوطه کمترین نویزی در برنامه ها وجود نداره و کیفیت نزدیک به HD هست. کابل آنتن UHF که تو تمومه خونه ها وجود داره بدون سمت خاصی(جهت آنتن مهم نیست) به این دستگاه وصل شده و از خروجی دستگاه به تلویزیون میرسه و تمام.
    موفق باشید

  10. سلام من یک سایت دیدم که این دستگاه رو واسه تلویزیون داره اسمش شرکت سینام هست سرچ کن تو گوگل به نام dvb tv box

  11. با سلام وتشکر از سایت پر محتوای شما دوست عزیز
    برای دریافت تصاویر دیجیتال بر روی تلویزیون راهی هست؟ یعنی کارتهایdvb t که بر روی تلویزیون وصل بشه داریم یا نه ؟ و از کجا میشه این گیرنده هارو تهیه کرد و قیمت اونا چند هست؟
    ممنون

  12. سلام
    بالاخره الان این مشکل فرمت در نرم افزار Cyberlink حل شد یا نه؟ یعنی اگه الان ما این نرم تی وی تیونر را بخریم قادریم شبکه های ایران را بصورت دیجیتال بگیریم یا نه؟
    سوال دوم اینکه اگه قادر نیستیم، آیا تی وی تیونرهای دیگر یا نرم افزارهای دیگر هستند که بتوانند این کار را انجام دهند؟ اگر هست معرفی بفرمایید.
    متشکرم

  13. با خبر راه اندازي پخش 8كانال تلويزيوني بصورت دیجیتال بر آن شدم كه با معرفي يك دستگاه كه در ذيل به آن اشاره مي شود بتوانيد كليه مشكلات خود را در زمينه دريافت تصاوير به صورت تصاوير برفكي يا تصاويري با نويز بالا حل كنيد.
    اين دستگاه يك تيونر دیجیتال است كه براي دریافت تصاوير ارسالي به صورت ديجيتال بر روي كامپيوتر هاي شخصي استفاده مي شود.
    در اين دريافت شما تصاويري فاقد هر گونه نويز يا برفك خواهيد داشت.
    ارسال اين سيگنال از طريق ايستگاه زميني جماران مي باشد
    با نصب نرم افزار اين دستگاه بر روي كامپيوتر خود علاوه بر توانايي دريافت كانالها مي توانيد تصاوير را در كامپيوتر خود ضبط نموده و كپچر نماييدو در هر لحظه از تصاوير عكس بگيريد
    نصب و استفاده از آن بسيار ساده مي باشد و با استفاده از اين تصاوير بزودي تصاوير آنالوگ را به فراموشي مي سپاريد.
    اين مجموعه شامل يك:1- usb tuner 2- يك آنتن ديجيتال 3- cd جهت نصب نرم افزار 4- يك ريموت كنترل جهت انتخاب كانال و ضبط تصاوير مي باشد 5- يك عدد كابل اتصال به آنتن فعلي منزل

  14. I found a compatible software that is compatible with MPEG4

    جواب: اگه راست مي گي لينك بده . خود گيگابايت هفته پيش جواب داد كاري نميشه كرد.

  15. سلام . خسته نباشید
    ممنون از مطالبتون . وب سایت خیلی مفیدی دارید
    باعث افتخاره که با شما تبادل لینک کنم
    من جدیدا یک وب سایت ساختم که بیش از نصف کارش تموم شده . در مورد برنامه نویسیه . اگر با تبادل لینک موافقید من را با اسم آموزش برنامه نویسی لینک کنید و بهم خبر بدید تا شما رو لینک کنم .
    البته من یه تالار گفتمان هم در همین مورد ساختم که اگه دوست داشتید اون رو به جای اون یکی لینک کنید
    باز هم ممنون
    موفق باشید
    وب سایت آموزش برنامه نویسی
    http://www.barnamenevisi.somee.com
    http://www.forumbarnamenevisi.somee.com

  16. با سلام
    لطفا بفرماييد آيا به سوالات كامپيوتري هم پاسخ مي دهيد در صورت مثبت بودن جواب آدرس ايميل مربوطه را برايم ارسال كنيد
    با تشكر

  17. با مراجعه به این سایت و دانلود کدکها و نصب اون روی کامپیوتر و معرفی کدک core avc به پلیرتون می تونید امواج رو دریافت کنید
    http://www.free-codecs.com/download/Codec.htm

    جواب: با تشکر از راهنمایی شما. این سایت مشکل را حل نکرد. در تماس با گیگابایت هم آنها اعلام کردند این کدک ها مشکل را حل نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top