skip to Main Content

جعبه های کوچک با نوشته های عجیب برای پر کردن

حتما تا به حال در سایتهای مختلف با جعبه‌ای مواجه شده‌اید که حاوی حروف پشت سر هم و کج و معوجی هستند و از شما می‌خواهد تا کلمه‌ای را که می‌بینید به دقت در کادر زیرین وارد کنید. اگر می‌خواهید دلایل وجود این جعبه‌های مزاحم را بدانید و یا فکر می‌کنید این جعبه‌ها وقت شما را تلف می‌کنند در ادامه توضیحاتی در مورد لزوم حضور و کاربرد آن‌ها ارائه داده‌ایم.


انواع کپچا
به این نوع از تست‌ها، کپچا ( CAPTCHA ) گفته می‌شود که مخفف ” تست عمومی کاملا خودکار تورینگ برای مجزا کردن انسان و رایانه ” (Completely Automated Public Turingtest to Tell Computer and Human Apart ) است. تست تورینگ آزمایشی است که برای تمیز دادن ماشین‌ها از انسان‌ها  طراحی شده است و در آزمایش کپچا، از فرد یک سوال ساده پرسیده می‌شود تا مشخص گردد که او انسانی حقیقی است یا اینکه یک برنامه کامپیوتری ( یا اصطلاحا یک bot ) خود را بجای یک کاربر جا زده است. اولین کپچا در سال ۲۰۰۰ برای سایت یاهو و در دانشگاه کارنگی ملون ساخته شد.
سوال پرسیده شده در آزمایش کپچا باید دو ویژگی داشته باشد :
۱. یک انسان بتواند براحتی و در طول چند ثانیه به آن پاسخ دهد و دراین زمینه به مشکل برنخورد.
۲. کامپیوترهای فعلی، نباید قادر باشند به چنین سوالاتی پاسخ دهند.
این آزمایش می‌تواند به شکل‌های گوناگونی انجام شود. ساده ترین و عمومی ترین روش، نشان دادن یک کلمه ی بهم ریخته و نامرتب است با کج نویسی‌ها و ناواضحی‌های فراوان که نرم افزارهای OCR یا Optical Character Recognition  نمی‌توانند اینگونه متن‌ها را تشخیص دهند. می‌توان یک معادله ی ساده ی ریاضی و یا یک سوال ساده مانند ” گوگل چند حرف دارد؟ ” به عنوان آزمایش کپچا استفاده شود.
موارد استفاده ی کپچا بسیار زیاد است به عنوان مثال می‌توان از سایتهایی نام برد که خدمات رایگان پست الکترونیکی در اختیار افراد قرار می‌دهند. فرض کنید برنامه ای نوشته شود که بتواند در روز ۱۰۰۰ اکانت یاهو و یا جیمیل بسازد! در اینصورت هم شرکت‌ها دچار ضرر و زیان فراوان خواهند شد و هم می‌توان از این خدمات رایگان به شکل اسپم و یا ایمیل‌های تبلیغاتی استفاده‌‌ی وسیعی کرد. به همین منظور یکی از پرکاربردترین خدمات کپچا به این شرکت‌ها اختصاص می‌یابد. یا یک وبلاگ را در نظر بگیرید، برای افراد عادی و حقیقی، نظر گذاشتن در وبلاگ باید ممکن و آسان باشد اما می‌توان برنامه‌هایی نوشت که به طور گسترده در وبلاگ نظر خاصی را تکرار کند و یا نظرات به شکل تبلیغات به سمت وبلاگ روانه شوند که به اینگونه حمله‌ها کامنت اسپم نیز گفته می‌شود. حال می توان با استفاده از فیلتر کپچا، ربات‌ها را در همان مرحله نگه داشت و مانع از دسترسی به خدمات وبلاگ شد.


یک نمونه از ری-کپچا

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، برنامه‌های هوشمندتری نیز نوشته شده‌اند که می‌توانند از سد کپچا‌های ساده بگذرند، به همین منظور انواع جدید کپچا نیز طراحی شده است که فعلا مورد استفاده ی عمومی قرار نمی‌گیرند، بطور مثال می‌توان به پخش یک انیمیشن از یک مکعب که در هر وجه آن یک حرف نوشته شده است و از شما می‌خواهد تا حروف را به ترتیب نمایش در کادر وارد کنید اشاره کرد.
حال به جالب ترین قسمت کار می‌رسیم، فکری که در دانشگاه کارنگی ملون – منشا کپچا – به سرانجام رسیده است. این دانشگاه با در اختیار قرار دادن کپچا‌های رایگان در هر سایتی که درخواست کرده باشد به عمومی‌تر شدن این تست کمک فراوانی کرده است اما شما با جواب دادن به کپچاهای این دانشگاه نه تنها از دسترس برنامه های کامپیوتری دور می مانید بلکه به دیجیتالیزه شدن تاریخ بشریت نیز کمک می‌کنید!


پروژه ی reCAPTCHA در هنگام ارائه ی کپچا‌های رایگان خود از دو کلمه استفاده می‌کند، یکی از آنها را خود رایانه تشخیص داده است و دیگری به هر دلیلی در اسکن صفحات متنی قابل خواندن بوسیله ی برنامه های OCR نبوده است، شما قسمتی را که برای رایانه ها قابل خواندن نیست می‌نویسید و بدین ترتیب متن‌های اسکن شده‌ی موجود در آرشیو این دانشگاه به طور کامل دیجیتالی می‌شود. این پروژه تا به حال ۲۰ سال از آرشیو نیویورک تایمز را دیجیتالیزه کرده است و امید آن می‌رود که تا پایان سال ۲۰۱۰ تمام ۱۱۰ سال باقیمانده‌ی این روزنامه به حافظه‌ی دیجیتالی بشر سپرده شوند!

پروژه ی ری-کپچا
طبق مطالبی که در سایت این پروژه آمده است، روزانه در حدود ۲۰۰ میلیون کپچا توسط انسان در سراسر دنیا و در سرویس‌های مختلف وب پر می‌شوند. پرکردن هر کپچا به طور متوسط ۱۰ ثانیه زمان می‌برد که مدت زمان نسبتاً کوتاهی است. اما اگر تمام این مدت‌ زمان‌ها و کپچاهای پرشده در کنار هم قرار بگیرند، روزانه در حدود ۱۵۰ هزار ساعت کار انجام می‌شود. از این پس هنگام پر کردن این جعبه ها به ارزش ایده ی پشت این پروژه نیز فکر کنید و بدانید که در نوشتن تاریخ دیجیتالی بشر سهمی بر عهده گرفته اید!

منبع: مجله اينترنتي پريانا

This Post Has One Comment

  1. وای مطلب فوق العاده ای بود دقیقا هر وقت کپچا ها رو پر می کردم از خودم می پرسیدم دلیل این کار چیه. حالا که فهمیدم واقعا شگفت زده شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top