skip to Main Content

رنگبندي در طراحي سايت

انتخاب رنگ سايت

رنگ هایی که در طراحي سايت به کار می رود بسیار مهم اند و حتی از جملاتی که در سايت مورد استفاده قرار می گیرند، اثرگذارتر هستند. به این سبب که رنگ ها و طرح ها توجه مشتریان را جلب می کنند و باعث می شوند که مخاطبان بیشتری در سايت شما باقي بمانند. روانشناسان معتقدند رنگ می تواند تا ۶۰ درصد در پذیرش یا انتخاب محصولات یا خدمات موثر باشد. به این مثال توجه کنید: شما یک آگهی سیاه و سفید و یک آگهی با رنگ های آبی و زرد و سیاه می بینید، کدام یک از این دو آگهی را اول می خوانید؟ آیا شما اول آگهی سیاه و سفید را می خوانید؟

هر رنگی دارای معانی و بار فرهنگی مختلفی است. برای طراحی آگهی مطابق خواست بازارهای هدف، رنگ عامل بسیار مهم است. سعی کنید با استفاده از رنگ های انتخابی، که تعریف خواهد شد، پیام خود را به مشتریان برسانید.
هنگام انتخاب رنگ در طراحی سایت نکات زیر قابل توجه هستند

اثر روانشناسی رنگ در طراحی سایت
قابلیت خواندن متون صفحات سایت
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینکها و متون
لیست زیر مشخصه هائی از رنگها را که در هنگاه طراحی سایت باید مد نظر داشته باشید بیان می کند

رنگها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول مشاهده می گذارند. همانطور كه گفته شده اثر رنگ می تواند یک بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
رنگها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند، بلکه این اثر را در رفتار ما کاملا نشان می دهند.
اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف متفاوت است. باید ببینید طراحی سایت برای چه ملیتی با چه سلیقه رنگی انجام می شود.هر رنگ به تنهائی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد.
اغلب رنگهای زیر, در طراحی سایت و عموما، احساسات را به صورت زیر القاء می کنند

سفید : اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای طراحی بک گراند سایت است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است. رنگ سفید یک انتخاب خوب برای سايت فروشگاه های وسایل عروسی و ازدواج گروه های مذهبی، سايت  شركتهاي امکانات پزشکی،  سايت دندان پزشکی، آشپزخانه ها، نانوایی ها، موزه ها، اماکن تاریخی، فروشگاه های وسایل بهداشتی، خشکشویی ها و خدمات بهداشتی است. توجه داشته باشید که رنگ سفید، در چین و ژاپن و بعضی کشورهای خاورمیانه رنگ مرگ و سوگواری است.

سیاه : اشاره به ظرافت، قدرت، دلیری، شیطان و مهارت و باستان دارد.مشکی رنگ ایده ال متن برای پس زمینه روشن است.مشکی به عنوان رنگ بک گراند چشم را خسته می کند. رنگ سیاه انتخاب خوبی برای سايت فروشگاه های موسیقی،سايت حقوقدانان،سايت حسابداران، فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لاستیک فروشی هاست. با توجه به اينكه رنگ سياه باعث خستگي بازديدكننده خواهد شد بايد سعي شود با استفاده از رنگهاي ديگر ميزان تيرگي سايت تعديل شود.

قرمز : توانائی، هیجان و احساسات شدید و سرعت. این رنگ بلافاصله توجه بیننده سایت را به خود جلب می کند. قرمز شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع می کند.

قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است و همواره توجه بیننده را به خود جلب می کند. رنگ قرمز چند حس را توامان تحریک می کند.
علائم هشدار دهنده به ما می آموزد که با دیدن رنگ قرمز متوجه و متوقف شویم. پس طبیعی است که با دیدن یک تابلو تبلیغاتی (بیلبورد) با ترکیب رنگ قرمز، توقف و به آن توجه کنیم. مطالعات نشان داده است که مردم هنگام بازی در تفریحگاه ها از وسایل بازی قرمز رنگ بیشتر از رنگ های دیگر استفاده می کنند. همچنین رنگ قرمز برای سايت نمایشگاه های خودرو، سايت مکان های فروش حیوانات اهلی، سايت ساندویچ و پیتزا فروشی ها و رستوران ها رنگ خوب و مناسبی است.
رنگ قرمز برای سايت موسسات پزشکی و درمانی توصیه نمی شود، زیرا رنگ قرمز علامت بیماری، خون و اورژانس است. رنگ قرمز همچنین برای نمایش یک جریان منفی مالی در حسابداری به کار میرود.

آبی : امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری سرما و جاه و جلال
آبی دومین رنگ عوام پسند است و در تجارت به معنای ضمانت مالی است. بی در انسان احساس آرامش، راحتی، آسودگی، زیبایی، عقل، صداقت و اعتماد ایجاد می کند. رنگ آبی به مردم کمک می کند که مشکلات خود را با اعتماد به نفس حل کنند. رنگ آبی می تواند نماد اندوه و افسردگی نیز باشد. از این رو، در تبلیغ مواد غذایی رنگ آبی بکار نمی رود. رنگ آبی اشتها را از بین می برد. این رنگ به مردم کمک می کند که وزن خود را کاهش دهند. قطعاً رنگ آبی، هم رنگ مورد علاقه خانم ها و هم رنگ دلخواه آقایان است. چنان که می دانید رنگ آبی در آرم و نشان شرکت ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. آبی رنگ بسیار مناسبی برای سايت شرکت های مسافرتی، سايت شرکت های آب،سايت پزشکان، سايت داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، متل ها، روانشناسان و سايت مراکز کاهش وزن است.

سبز: تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی و طبیعت و پیشرفت. در تجارت به معنی مقام و ثروت است. سبز در چشم ها راحت تر دیده میشود. رنگ سبز نماد زندگی، طبیعت، جوانی، پول، نوگرایی، امید و قدرت است. سبز رنگی است که انسان را آرام می کند، درد را کاهش می دهد و احساس امنیت ایجاد می کند. وقتی چراغ راهنمایی و رانندگی در وضعیت سبز قرار می گیرد، به ما می گوید جلو برویم یا به مکانی وارد شویم و احساس خوشایندی در ما ایجاد می کند. این مزیت بزرگی برای بعضی از محصولات و خدمات است.

قهوه ای : تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است. قهوه ای نماد چوب، قهوه و محصولات برآمده از زمین است. قهوه ای رنگ اعتماد، سختی، قدرت، بلوغ و راحتی است. در حال حاضر قهوه ای رنگ ثروت و تنومندی است. قهوه ای یک رنگ ممتاز برای سايت آهن فروشی ها، سايت قهوه خانه ها، سايت فروشگاه های صنعتی،سايت فروشگاه های صنایع چوبی،سايت غذافروشی ها، فروشگاه های پوشاک مردانه، کابینت فروشی ها، مقاطعه کاری ها، سايت ساعت فروشی ها و سايت  نجاری هاست.

خاکستری : صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت به معنی سنت گرائی است

صورتی : ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی. خوب بودن بی گناهی و پرورش کودک و گل

بنفش : وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارائی و اعتبار و نفوذ. در تجارت نشانه بزرگی است و طرفدار سبکهای هنرمندانه

نارنجی : سرزندگی و شوخی، لذت و خوش گذرانی، علم، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی

نارنجی، رنگ طراوت و شادی است. رنگ نارنجی موجب شفافیت و روشنی ذهن، ارتقا و افزایش گرمی و شادابی می شود. همچنین رنگ نارنجی جریان اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد. رضایت مندی، باروری، شادابی و کیفیت نیز با رنگ نارنجی ارتباط دارد. این رنگ می تواند کمک کند قیمت یک کالای گران، عاقلانه به نظر برسد. نارنجی رنگی بی عیب، کامل و مناسب برای محصولاتی است که گروه کثیری از مردم را راضی می کند.
این رنگ ها اشتها آور است و انتخاب خوبی برای سايت آبمیوه فروشی ها، سايت رستوران ها خصوصاً رنگی است که مردم اروپا و امریکا آن را دوست دارند.

زرد : نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسوئی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه استو برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده و سوخت و ساز را نیز زیاد می کند و سخت ترین رنگ برای چشمهاست.

زرد رنگی مناسب برای نمایش تابناکی و درخشندگی، خوشحالی و خوشرویی، سرزندگی، راحتی و خوش بینی در آگهی هاست. زرد برای سايت گل فروشی ها، سايت قنادی ها، اسباب بازی فروشی ها، پارک های تفریحی و حراجی ها رنگ ایده آلی است و اولین رنگی است که در فرآیند دیدن، جذب می شود. همچنین زرد بیشترین قابلیت رویت توسط چشمان انسان را دارد. به همین دلیل سریعتر از دیگر رنگ ها مورد توجه انسان قرار می گیرد.
زرد، رنگ احتیاط است. علائم زرد رنگ موجود در راه ها به رانندگان هشدار می دهد که مشکلی در راه یا مسیر آمد و شد اتفاق افتاده است و این دلیل دیگری است بر این که چرا به سرعت توجه ما به رنگ زرد جلب می شود.

زرشكي: رنگ زرشکی نماد پیچیدگی، خلاقیت، تجمل و ثروت است. زرشکی آبی فام موجب رمزآلودگی می شود و زمانی که رنگ زرشکی سرخ فام می شود، نفسانیت و خلاقیت را القا می کند. زرشکی با قرمز کم رنگ بیشتر توجه را جلب می کند. این رنگ ها برای بعضی از مردم (عمدتاً مردها) نامطبوع به نظر می آید. با اين حال رنگ زرشکی رنگ مهمی برای سايت هنرمندان،سايت رستوران های بزرگ، سايت فروشگاه های پوشاک، سايت کتاب فروشی ها،سايت  گالری های هنری،سايت عکاسی ها، کلوپ های خارج شهر، آموزشگاه های چوگان،سايت جواهر فروشی هاو سايت آرایشگران است.

طلائی : نشانگر گران بودن و پرستیژ است

نقره ای : سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ

رنگ مناسب در طراحی سایت

پس در هنگام طراحی سایت یا سفارش سایتتان به یک تیم طراحی، باید ابتدا در باره بازار نهائی کار خود بیاندیشید. چه احساساتی را می خواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی در باره چشم انداز احساسی هدفتان و نیز پیامی را که از راه بصری می خواهید انتقال دهید فکر کنید، بعد رنگ خود را انتخاب کنید.

در پایان باید گفت همه حق دارند هر رنگی که دوست دارند برای کسب و کار خود انتخاب کنند، اما باید اطمینان داشته باشند که رنگ انتخابی آنها برای کسب و کارشان موثر است.

شما مي توانيد به اين سايت برويد و تركيب رنگ سايت خود را انتخاب كنيد.

This Post Has One Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top