skip to Main Content

مزایای استفاده از استانداردهای طراحی سایت

مثل هر جای دیگر عرصه اینترنت و طراحی سایت تحت کنترل استانداردهایی است که تعریف شده و طراحان سایت و برنامه نویسان وب برای اینکه سایت طراحی شده توسط آنها حداکثر بازدهی را داشته باشد بهتر است تا این استاندارد ها را رعایت کنند. اما در این مطلب قصد شرح این استانداردها را نداریم. در زیر تنها مزایای استفاده از این استانداردها را بیان خواهیم کرد.

مزایای استفاده از استانداردهای طراحی سایت را به دوبخش می توان تقسیم کرد:

۱- برای نرم‌افزار/ دستگاه :

اجرای استانداردهای طراحی سایت  می‌تواند به صفحات وب شما امکان دیده شدن بیشتری در موتورهای جستجو بدهد. ارائه اطلاعات ساختاری استاندارد، دسترسی و ارزیابی اطلاعات در آن اسناد را برای موتورهای جستجو ساده می‌کند و آنها با دقت و درستی بیشتری ایندکس  می‌شوند.

به خاطر استفاده از استانداردهای طراحی سایت درک ساختار سند شما به خوبی برنامه‌های سمت سرویس گیرنده برای برنامه‌های سمت سرویس دهنده راحت می‌شود. و اضافه کردن یک موتور جستجو برای سایت شما ساده تر می‌شود و نتایج بهتری می‌دهد.

استانداردهای طراحی سایت چنان نوشته شده اند که مرورگرهای قدیمی بازهم مبانی ساختار سند شما را درک می‌کنند. حتی اگر آنها نتوانند جدیدترین و جالبترین ضمیمه‌ها به استانداردهای طراحی سایت را درک کنند، انها قادر خواهند بود محتوای سند شما را نمایش دهند. این البته به همان اندازه در مورد سیستمهای رباتی که اطلاعات سایت شما را از طرف موتورهای جستجو و فهرستی جمع می‌کنند، اعمال می‌شود.

کدهای مطابق استانداردهای طراحی سایت به شما فرصت معتبر سازی صفحاتتان را توسط یک سیستم تعیین اعتبار می‌دهند. تعیین اعتبار کننده‌ها اسناد شما را پردازش می‌کنند و لیستی از خطاها را به شما ارائه می‌کنند، این پیدا کردن و اصلاح خطاها را بسیار ساده تر می‌کند و می‌تواند برای شما زمان زیادی صرفه جویی کند.

اسناد مطابق استانداردهای طراحی سایت به راحتی می‌توانند به قالبهای دیگر چون بانکهای اطلاعاتی و اسناد Word تبدیل شوند. این به ما اجازه می‌دهد استفاده تطبیق پذیرتری از اطلاعات داخل اسناد در شبکه جهانی وب بکنیم و مهاجرت ساده شده‌ای به سیستم‌های جدید (سخت‌افزار به خوبی نرم‌افزار) شامل دستگاه‌هایی مانند TV و PDAها داشته باشیم.

۲- مزیت استفاده از استانداردهای طراحی سایت برای بازدیدکنندگان:

قابل دسترسی بودن یک ایده مهم پشت سر تعداد زیادی از استانداردهای وب، خصوصا HTML است.

این تنها به این منظور نیست که به وب اجازه دهد توسط مردم ناتوان و معلول مورد استفاده قرار گیرد، بلکه به صفحات وب اجازه می‌دهد که توسط مردمی که از مرورگرهایی غیر از مرورگرهای معمول استفاده می‌کنند مورد استفاده قرار گیرد. این مرورگرها شامل مرورگرهای صوتی که صفحات وب را با صدای بلند برای افرادی با اختلالات بینایی میخوانند، مرورگرهای خط نابینایان (Brail) که متن را به خطوط برجسته قابل فهم نابینایان ترجمه می‌کنند، مرورگرهای دستی و جیبی که فضای نمایشگر بسیار کوچکی دارند، نمایشگرهای Teletext و سایر دستگاه‌های خروجی غیر معمول.

همانطور که روشهای گوناگون دسترسی به وب افزایش پیدا می‌کند، سازگارکردن و تکثیر کردن سایت برای برآورده کردن احتیاجات به طور روز افزونی مشکل خواهد شد (درواقع عده‌ای معتقدند که این کار حتی امروز هم غیر ممکن است!). پیروی از استانداردهای طراحی سایت  یک قدم بزرگ به سوی حل این مشکل است. تطبیق سایتهای شما با استاندارد طراحی سایت کمک می‌کند که اطمینان داشته باشید نه تنها مرورگرهای سنتی، قدیمی و جدید، قادر خواهند بود که سایتها را به درستی نمایش دهند، همچنین سایتها با مرورگرها و رسانه‌های غیر معمول هم کار خواهند کرد.

یکی از اساسی‌ترین نتایج در چشم پوشی کردن از استانداردها و عدم استفاده از آنها در طراحی سایت این است که شما دسترسی با سایت خود را محدود می‌کنید. محدود کردن مخاطبین تنها به یک بخش کوچک از آنها که میخواهند سهمی از آن داشته باشند چقدر از نظر تجاری معقول به نظر می‌رسد ؟ برای یک سایت تجاری، مسدود کردن دسترسی یک بخش کوچک از مخاطبهای مورد نظر می‌تواند یک اختلاف بزرگ در ما به التفاوت سود شما ایجاد کند. برای یک سایت آموزشی، عاقلانه به نظر می‌رسد که نه تنها به بچه مدرسه‌ ای‌ های ثروتمند و نیرومند جسمی با مرورگرهای گرافیکی اجازه دسترسی بدهیم، بلکه به کودکانی در کشورهای جهان سوم آنهاییکه فقط مرورگرهای مبتین بر متن دارند یا دانش آموزان ناتوانی که از مرورگرهای خاصی استفاده می‌کنند، اجازه دسترسی بدهیم.

 

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top