skip to Main Content

پخش برنامه های تلویزیونی با استاندارد دیجیتال DVB-H در تهران

dvbh1.gifبراي نخستین بار در ایران پخش آزمایشی برنامه های تلویزیونی روی گوشی های تلفن همراه و گیرنده های متحرک آغاز شد .با راه اندازی این سیستم در مرحله مقدماتی برنامه های ده شبکه تلویزیونی از جمله شبکه های یک تا چهار، تهران، شبکه قرآن، العالم، پرس تی وی، شبکه خبر و شبکه استانی آذربایجان شرقی و برنامه های رادیو ایران، جوان، پیام و قرآن بر روی گیرنده های متحرک (داخل ماشین) و تلفن همراه ارسال و پخش مي شود.
حال حاضر فقط در شهر تهران پخش برنامه های تلویزیونی  با اين سيستم صورت مي گيرد و با توجه به دیجیتالی بودن سیستم یاد شده و کیفیت بالای تصاویر صدا و سيما تصميم آن را در سراسر کشور گسترش دهد. بررسی های اولیه بر روی سیستم ارسال سیگنال دیجیتالی برنامه های تلویزیونی در گیرنده های متحرک وتلفن همراه جهت انتخاب استاندارد پخش موبایل TV در سال ۱۳۸۴آغاز شد و به دلیل استفاده از استاندارد DVB-T (استاندارد پخش تلویزیون دیجیتال که هم اکنون بطور آزمایشی از بعضی از ایستگاه های تهران ارسال می شود) بهترین گزینه جهت پخش تلویزیونرا بر روی موبایل استاندارد DVB-H تشخیص داده شده است .
هم اکنون یک فرستنده با قدرت ۳kw در ایستگاه جماران بدین منظور اختصاص دارد که بر روی کانال UHF-31 جهت پخش DVB-H در نظر گرفته شده است.
برنامه های موجود بر روی این فرستنده فقط توسط گوشی های تلفن موبایل خاص با توانایی دریافت استاندارد DVB-H و كارت هاي تيونر كامپيوتر با امكان دريافت DVB-T قابل دریافت است.
digitaltv.jpgدر حال حاضر ۴ استاندارد مطرح جهت پخش تلویزیون موبایل در دنیا وجود دارد که عبارتند از: DVB-H – T-DMB – Media Flo – ISDB-T
در حال حاضر اکثر کشورهای آسیایی – اروپایی و آفریقایی و حتی در آمریکای شمالی (کانادا) و آمریکای جنوبی استاندارد پخش DVB-H را به عنوان پخش موبایل TV انتخاب کرده اند.
در تعداد محدودی از کشورها مانند سه شهر در فرانسه ، دو شهر در آلمان و سراسر ایتالیا هم این سیستم به مرحله عملیاتی رسیده است .
در منطقه خاورمیانه تنها کشور قطر پخش موبایل TV با استاندارد DVB-H را آغاز کرده است.
در مطلب بعدي به معرفي يكي از سخت افزارهاي USB  كه امكان دريافت دریافت استاندارد DVB-T را دارد مي پردازم.

This Post Has 6 Comments

  1. لطفا” بفرمائيد چرا گوشي بنده قادر به دريافت شبكه تلويزوني نمي باشد مدل گوشي ام ان 96 مي باشد كه دو روز اول قادر به دريافت بود ولي غروب شنبه 09/08/88 قطع شد وپيغام آماده بكار وبدون برنامه مي دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top